HALKLA İLİŞKİLERİN ETKİLEŞTİĞİ KAVRAMLAR
1. Halkla İlişkilerin Etkileştiği Kavramlar
Bu
bölümde Halkla İlişkilerin etkileştiği kavramlardan propaganda, reklamcılık,
tanıtım ve insan ilişkileri anlatılacaktır.
1.1. Halkla İlişkiler ve
Propaganda
“Propaganda
tarihi Eski Roma ve Yunan’a kadar dayandırılabilen en eski etkileyici iletişim
türlerinden birisidir. Gerçi, bilinçli ve sistematik olarak, 1622 yılında Papa
15. Gregor Kardinallerinden oluşan ve Hristiyan dinini yaymak amacıyla
kullanıldığı biliniyorsa da, Yunan Tiranlarından Pisistrate’in de çağdaş
anlamda propagandaya benzer uygulamaları gerçekleştirdiği söylenebilir. Ancak
1622 yılında kurulan dinsel örgüt, Hristiyanlık dinini kitlelere yaymak için siyasal
ve dinsel anlamda çalışmalar yapmış ve propaganda sözcüğü kullanmıştır. Bu
nedenle, propaganda sözcüğünün iletişim bilimlerine kazandırılma tarihi olarak,
bu tarih kabul edilmektedir (Gönül Budak; Gülay Budak, 2000, s. 15) .”
“Propaganda, belirli bir düşünceye, yaklaşıma
veya ideolojiye taraftar toplamak amacıyla yürütülen sistematik çabaların tümü
olarak tanımlanabilir (Bektaş, 1996, ss. 20-21).
“Halkla
İlişkiler faaliyetlerinde amaç etkili iletişim çalışmaları ile hedef kitle
üzerinde belli bir imajı oluşturmak ve kamuoyuna vermek istediği mesajı
benimsetmeye çalışmaktır. Bu faaliyetleri sürdürmek ve amacına ulaşmak için
kaynak ve alıcı arasında bir bağ kurar ve bu bağ sayesinde ulaşmak istediği
amaca yönelik etkinliklerde bulunur. (Bıçakçı, 2006, s. 129) ”
“Propaganda
ve Halkla İlişkiler kavramını ilişkilendirme sebebi ise bu iki faaliyet
alanının aynı kitle iletişim araçlarını kullanarak kamuoyu oluşturmalarıdır.
Propaganda ise bir düşünceyi yaygınlaştırılmaya ve kişiler tarafından
benimsetilmeye çalışılır. Yaygınlaştırmak istediği düşünceyi ise alıcıya
inandırmak için elinden gelen her şey kaynak tarafından yapılır. Fakat
propaganda faaliyetleri sırasında kullanılan araçlar Halkla İlişkiler kadar
kapsamlı ve fazla değildir. Propagandanın en sık kullanıldığı kanal kitle
iletişim araçlarıdır. Bu araçları etkin kullanması ile başarıya ulaşmaktadır (Bıçakçı,
2006, s. 130) ”
1.2. Halkla İlişkiler ve
Reklamcılık
“Halkı bilgilendirerek mal ya da
hizmeti almaya ikna etmek üzere kullanılan araçların tamamına reklam denir. Reklam üretici ile tüketici arasında bir
ilişki yaratma amacı güder. Reklam esasında bilgilendirici bir mesajdır (Gönül Budak; Gülay Budak, 2000, s. 11) ”
“Reklam;
Halkla İlişkilerle yan yana, iç içe olan bir tekniktir. Halkla İlişkiler
çevreyi tanımak ve kişiyi, örgütü çevreye tanıtmak amacı üzerine kurulmuştur.
Bir işletme veya kurum çevreyi bilmekle tanımak; reklam ile tanıtmak işlevini
yerine getirir (Kazancı, 2006, s. 37) ”
Reklam
belli bir mal ya da hizmetin satışını yapmak ya da tanıtılmasını sağlamak
amacıyla yapılan çabalarken, Halkla İlişkiler, bir ideoloji, kurum ya da kişi
etrafında bir kamuoyu yaratmayı hedefler.
“Tanıtım
faaliyetleri yapılırken, reklamcı ile halkla ilişkilercinin aynı araçlardan
yararlanması bu iki fonksiyonu bir birine yakınlaştırır. Yazılı, sözlü (radyo),
görüntülü (televizyon), basın gibi kitle iletişim araçlarının yanında; sinema,
kablolu televizyon, video, bant kayıtları, özel olarak çoğaltılmış tanıtım broşürleri,
dergiler vb. araçlardan reklamcı da, halkla ilişkilerci de yararlanır (Gönül Budak; Gülay Budak, 2000, s. 11) .”
“Kısaca
Reklam faaliyetleri ile bir ürün halka tanıtılıp sevdirilmeye çalışılırken,
Halkla İlişkiler faaliyetleri ile bir kurumun, kişinin ya da ideolojinin toplum
tarafından benimsenmesi sağlanır. İki kavramın aynı sanılmasındaki en önemli
etken ise tutundurma faaliyetleri sırasında kullandıkları basılı ve görsel
iletişim araçlarıdır (Bıçakçı, 2006, s. 127) ”
Buradan
hareketle Halkla ilişkiler ve Reklam arasındaki farklılıkları şöyle
sıralayabiliriz (Bıçakçı, 2006, s. 127) :
·
Reklam kısa sürede sonuç almaya yönelik
bir faaliyet iken Halkla İlişkiler uzun süreli bir tanıtım etkinliğidir.
·
Reklam, yer ve zaman garantisi olan ve
satın alınarak yapılan ve yayın garantisi olan bir etkinlik iken Halkla
İlişkiler haber niteliği olan etkinlikleri yayınlatma çabasıdır.
·
Reklam çalışmalarının sonuçları kısa
sürede alınırken Halkla İlişkiler’ de bu süre uzar.
·
Reklam etkinliğinin hedef kitlesi
sınırlıdır. Halkla İlişkiler geniş kitleler için strateji üretir.
“Çoğu
zaman reklamcıyla halkla ilişkiler uzmanının yan yana oldukları, bazen de aynı
işi yaptıkları görülmektedir. Dünyanın en büyük 13 halkla ilişkiler firmasının
12’sinin reklam ajansı holdinglere aittir. Reklamcıyla halkla ilişkiler uzmanı
aynı noktaya doğru genişleyerek yol almışlardır (Kazancı, 2006, s. 40) . ”
Sonuç
olarak; halkla ilişkiler ve reklamcılık bir trenin birbirine bağlanmış iki
vagonu gibi olup, kullanılan araçların çoğu aynıdır. Ama birbirlerinin yerini
alamazlar. İkisi de farklı disiplinlerdir (Kazancı, 2006, s. 41) . Halkla ilişkiler ve
reklam uyumlu bir şekilde ilerlediğinde ortaya çok güçlü bir ortaklık
çıkabilir. Halkla ilişkiler ve reklam birlikte yürütülmesi, etkinliği her
anlamda ve alanda artırır.
1.3. Halkla İlişkiler ve Tanıtım
Bir olay, bir birey, bir grup veya
ir ürün konusundaki bilginin hedef kitlenin olumlu olarak dikkatini çekmek için
haber araçları ve diğer kanallarla yayılması tanıtım olarak adlandırılmaktadır.
(Okay, 2014, s. 46)
“Halkla
İlişkiler açısından tanıtım, bir örgütün tüm yönleriyle ve gerçekleriyle örgüt
kamularına anlatılması, örgütün yapı ve amaçlarına ilişkin bilgi verilmesi
etkinliğidir. Yapılan tanıtım çalışmaları sayesinde çevre örgütün amaçlarını,
politikalarını ve stratejilerini öğrenmekte, öğrendiklerine bağlı olarak örgüte
yönelik tutum ve davranış geliştirmektedir (Biber, 2007, s. 101) .”
“Kitle
iletişim araçlarında yer alan haberlerin bir kısmı kuruluşların Halkla
İlişkiler birimlerinden gelen materyallere dayanmaktadır. Bu kaynaklardan gelen
bilgilerin ne zaman, nasıl ve ne şekilde yayınlanacağı konusunda Halkla
İlişkiler uzmanlarının bir yaptırımı bulunmakta, haberin içeriği ve yayınlanma
şekline muhabirler ve editörler karar vermektedirler. Çünkü kuruluş, kitle
iletişim araçlarına göndermiş olduğu materyallerin yayınlanması için bir
ödemede bulunmamaktadır. Haber değeri taşıdığına inanılan bilgiler medyada yer
alabilir (Okay, 2014, s. 46) ”
Örgüt,
toplum açısından her ne yaparsa yapsın eğer yaptıklarını uygun tanıtım
teknikleri ve araçlarıyla çevreye anlatamıyorsa bu çalışmaların, örgütün olumlu
imaj edinmesi ve amaçlarını gerçekleştirmesine hiçbir katkısı olmayacaktır (Biber,
2007, s. 101) .
“Bazı
kimseler tanıtımı daha geniş bir kavram olan Halkla İlişkiler ile
karıştırmaktadır. Halkla İlişkiler,
tanıtımdan gelişmiştir. Çağdaş uygulamaların pek çoğu tanıtım yapılarak
sağlanmaktadır. Bazı kuruluşlar da Halkla İlişkilerin amaçlarını
gerçekleştirmek için başlıca stratejiler olarak tanıtım bültenlerinden ve özel
olaylardan faydalanmaktadırlar (Okay, 2014, s. 46) .”
1.4. Halkla İlişkiler ve İnsan
İlişkileri
İnsan ilişkileri herhangi iki kişi,
iki topluluk veya bir kişiyle bir grup arasındaki ilişkileri anlatır. Halkla
İlişkilerde de temel konu insan olduğundan dolayı insan ilişkileri Halkla
İlişkilerin temel öğelerindendir (Yavuz, 2006, s. 6) .
“Halkla
İlişkiler gibi insan ilişkileri yaklaşımı da bireylerin örgüt içinde ve örgüt
dışında ihmal edilmelerini önlemek için ve önceki yanlış olan uygulamaları
ortadan kaldırmak amacıyla ortaya çıkmıştır. İnsan ilişkilerinde ücret geri
planda olup, işçiyi bütün sorunlarıyla birlikte düşünmek ve ona göre çözüm
önerileri geliştirmenin doğruluğuna inanılmıştır. Halkla İlişkilerde de yaklaşım
aynı olup, her iki teknik de geleneksel yönetim ve işletme anlayışına karşı bir
tepkidir. Bu iki uygulamada da “insan” çok önemli bir yerdedir. İnsan örgüt
içinde veya örgüt dışında, Halkla İlişkiler ve insan ilişkiler yaklaşımını
değerlendirme ve uygulama alanı dahilindedir. İnsan ilişkileri gibi Halkla ilişkiler
de örgütlerdeki verimlilikle, düzenle yakından ilgilenirken, bu iki yaklaşım iç
içe geçmiştir (Kazancı, 2006, ss. 35-36).”
Son
zamanlarda kurumlarda insan faktörüne verilen önem artmış ve kişi onuruna
yakışır ortamlar yaratmak ve bu ortamda mutlu ve sosyal insan imajı oluşturmak
için çabalar gün geçtikçe yaygınlık kazanmıştır.
“Halkla
İlişkiler ve insan ilişkileri kavramları temelde çevredeki kişi ve kurumlarla
uyum içerisinde olmak ve kurumun halk tarafından benimsenmesi için
faaliyetlerde bulunmak amacına sahiptir. Bu yapıları nedeniyle iki kavram
temelde birleşir. Mutlu bir insan ve bunun sonucunda da mutlu bir çevre
oluşturmak için kullanılan temel araçlarda da benzerlik söz konusudur. Her iki
kavramda belli bir faaliyette bulunmadan önce hitap ettiği topluluğun yapısı,
özellikleri ve grup dinamiği hakkında belirli bir bilgi edindikten sonra
faaliyette bulunur (Sabuncuoğlu, 2010, s. 15) .”
“Her
ne kadar amaç ve araç yönünden benzerlikleri bulunsa da bu iki kavramın
ayrıldığı temel nokta hedef kitledir. İnsan ilişkileri genellikle kurum içi
faaliyetlerde bulunurken, Halkla İlişkiler faaliyetleri daha çok kurum dışına
yöneliktir. Ancak bu ayrımı da kesin çizgilerle yapmak çok güçtür (Sabuncuoğlu, 2010, s. 16) .”
Yorumlar
Yorum Gönder