HALKLA İLİŞKİLER NEDİR?
Halkla İlişkiler Nedir?

Halkla
İlişkiler kavramına ilişkin olarak literatür incelendiğinde farklı bir çok
tanımın yapıldığı görülmektedir. Bazı araştırmacılar Halkla İlişkilere,
örgütler ile toplum arasında, her iki tarafa da fayda sağlayacak bir
uzlaştırıcı olarak bakmaktadır. Bir başka görüşe göre Halkla İlişkiler
örgütlerin topluma karşı savunuculuğunu, avukatlığını yapan bir işlevdir.
Halkla İlişkiler, kısaca hedef kitlenin
davranışlarını ve örgüte karşı olan tutumunu değiştirmek için iletişim
stratejileri ve taktikleri oluşturan birimler olarak tanımlanmıştır (Sabuncuoğlu, 2010, s. 4) .
“Kişi
ya da kuruluşların, diğer kişi ya da kuruluşlarla çıkar elde etmek amacıyla
ilişkiler kurmak veya var olan ilişkilerini geliştirmek için
gerçekleştirdikleri faaliyetlerin tamamıdır (Gönül Budak; Gülay Budak, 2000, s. 7) .”
İngiliz
Halkla İlişkiler Enstitüsü tanımına göre Halkla İlişkiler: “Planlanmış,
desteklenmiş çabaları sürdürmek ve halkla kuruluş arasında karşılıklı anlayış
ve iyi niyet sağlamak amacıyla yapılan faaliyetlerdir (Okay 2014, s. 3) .”
“Yapılan
tanımlara bakıldığında halkla İlişkilerin temelinde halkın oldukça önemli bir
unsur olarak yer aldığı ve halkın istemlerinin karşılanmasında iyi niyet,
doğruluğunun ve ikna etmenin önemli olduğu gözlenmektedir. Çalışmada özellikle
belediyeler açısından değerlendirilecek olan halkla ilişkilerin, bilinçli,
planlı ve yönetsel bir faaliyet olduğu yapılan tanımlarda göze çarpan önemli
noktalardır. Genel olarak tanıtmak, duyurmak ve tanıma, duymaya dayalı olan
halkla ilişkiler çeşitli amaçlara yönelik olarak gerçekleştirilmektedir. Bu
amaçlar:
· Örgütün faaliyetlerini hedef gruba
duyurma ve örgüt hakkında olumlu imaj oluşturma,
· Halkın gereksinimlerini saptama,
uygulamalardaki aksaklıkları giderme, Etkin ve verimli bir iletişim sistemi
kurma,
· Örgütün faaliyetleri konusunda gerekli
açıklayıcı, aydınlatıcı tüm bilgileri vererek hizmetlerin halka ulaştırılmasında
etkinlik sağlayarak destek kazanma,
· Halkın yakınmaları ve örgüte
başvurmaları karsısında yöntemler geliştirme, işlemleri kolaylaştırma,
·
Mevcut ve yeni yasama geçirilen yasalar,
kararnameler ve yönetmelikler, yeni pazara sunulan ürün ve hizmetler vb.
çeşitli konularda gerekli açıklamaları halka yapma ve uygulamalarda halkın uyum
sağlamasına özen gösterme,
·
Halkla ilişkiler faaliyetlerini belirli
süreç içerisinde gerçekleştirme,
·
Örgüt içi ve dışı olumlu insan
ilişkilerinin geliştirilmesini sağlamadır (Erdoğan,
2006, ss. 23-24)”
Tüm
bu maddeler eksizsiz yerine getirilmesi kusursuz bir halkla ilişkiler
yönetimini beraberinde getirecektir.
Hangi
açıdan tanımlarsak tanımlayalım uygulamadaki görüntüsüyle Halkla İlişkilerin en
temel taşını iletişim oluşturmaktadır. Kamuoyunun beklentilerine cevap
verebilmek, hedef kitle ile kurum arasında bir bağ oluşturmak için
uyguladığımız Halkla İlişkiler faaliyetlerinin etkili olabilmesi uygulanan
iletişim politikasının gücüne dayanmaktadır.
“Amacı,
yapısı ve boyutu ne olursa olsun her
türlü örgütlenme, içinde yer aldığı çevreyle organik ilişkiler kurup
geliştirmek zorundadır. Böyle bir zorunluluk, Halkla İlişkilerin tüm örgütlerde
uygulama alanı bulmasını ve geniş bir fonksiyon yelpazesi edinmesini
sağlamıştır. Halkla İlişkilerin uygulama alanının bu kadar geniş olması ve
değişen çevresel koşullara uygun olarak yeni fonksiyonlar edinmesi, doğal
olarak araştırmacıları yeni tanım arayışlarına yöneltmekte, sonuçta çok farklı
tanımlar ortaya çıkmaktadır (Biber, 2007, s. 32) .”